Tekstforfatter

 

Pressemeddelelser

Max Fodgaard går fremtiden i møde med digital julegave til sine kunder!

Aktieselskabet Max Fodgaard har sat stabilt på det danske marked med en voksende kundekreds i over et halvt århundrede. Firmaet, som startede i en lejlighed på Frederiksberg, voksede hurtigt og vandt bl.a. markedsandele som agentur for den tyske Gigant STAHL’s produkter, hvilket satte gang i ansættelserne. Man specialiserede sig løbende indenfor kranudstyr, senere olie, gas og offshore og trådte så i slutningen af halvfjerdserne – ind på det store japanske marked. Hovedkvarteret udvidede i løbet af 60’erne med en jysk filial.

Max Fodgaard, som i dag huser 62 ansatte og besidder en anselig og stabil kundekreds, lancerer her ved udgangen af et frugtbart år en ny app til glæde for sine aftagere. Man ønsker fra firmaets side at takke en lang tradition for solide kunderelationer med et værktøj, der for alvor helt skal udviske afstanden mellem leverandør og erhvervsdrivende. Det er firmaets hensigt at være til rådighed 24 timer i døgnet, og dette bliver endeligt muligt med den nye app. Derudover gør det også alting nemmere, udtaler aktieselskabet Max Fodgaards marketing og kvalitetskoordinator Lisbeth Helm-Petersen:

”Vi er almindeligt kendt for at besidde den faglige viden der gør, at kunderne lader sig rådføre hos os. Det kan være svært at være tilstede på alle platforme i en moderne verden, hvor digitaliseringen spiller en stadig større rolle i vores hverdag og arbejdsliv. Derfor ønsker vi at imødekomme fremtiden med et digitalt værktøj, der helt og aldeles sletter alle potentielle hindringer i at være til stede der, hvor arbejdet udføres fra minut til minut.”

Med app’en går Max Fodgaard – traditionen tro – i spidsen for at være det formidlende led mellem bruger og produkt, og tilmed kan de profilere sig på, at være en større og bedre garant for almen sikkerhed i den daglige trivsel!

SEO-tekster

Online nyhedsbrev

Innovations bootcamp på innovationsfabrikken i Kolding

Nordic Medias direktør Metin Barut hjælper erhvervslivet med at forstå den moderne forbrugerhjerne og skabe vækst på baggrund af psykologi.

  1. 15.06.2016, Simon Maegaard (ARTinn)

”Vi agerer i en tid, man kan kalde for overgangen fra kapitalisme til talentisme. Det handler ikke længere kun om, at konkurrere på det bedste produkt, men derimod om at have lysten til at udforske sine kunders sociale behov. Når først vi lærer disse ordentligt at kende, kan vi innovere nye værditilbud og optimere vores forretninger i en kurs, der tilgodeser slutbrugeren og dermed os selv”, fortæller Niels Lund, kursuschef på International Business College i Kolding, som indleder dagens foredrag og workshop på Innovationsfabrikken i udkanten af designcity Kolding.

”Vi skal ind og fokusere på kundernes behov, før vi tænker i løsninger. Design thinking er en måde at tænke metodisk på, således at vi bibeholder vores forbruger i fokus fra start til slut og undgår fortabelse i vores egne geniale indfald. Det er ikke nok, at analysere et marked, udvikle en prototype, finde investorer og sætte i produktion i den klassiske forstand, vi efterhånden kender til hudløshed. Nej, vi må hele tiden ’åbne op og lukke i’, således at vi går hånd i hånd med vores kunder hele vejen til den endelige løsning” fortsætter Benthe Hilligsø fra Easyfood, bakeoff-koncernen, der sidste år solgte 45 millioner pølsehorn til danskerne.
Hos Easyfood bruger man observationspiloter, der går på gaden med smagsprøver og gør observationer på forbrugeradfærd. Derudover fritstilles medarbejdere løbende for at beskæftige sig med design thinking, så de kan trække viden med tilbage i produktionen.

 

Værdi-innovation

Metin Barut, direktør for Nordic Media, nikker genkendende fra sidelinjen til oplægene fra de to erhvervsfolk. Han indtager herefter scenen og indleder dagens tema med et begreb, som han kalder ”værdi-innovation”.

”Der skal herske en balance imellem overværdi og underværdi og denne kan kun findes, hvis man benytter kunden som GPS” fortæller den erfarne direktør i Nordic Media, som efterhånden har 10 år i rygsækken som selvstændig erhvervsdrivende og netop er rykket ind i nye lokaler grundet vækst og udvidelse af personalebestanden.

En virksomheds eksistensberettigelse bygger på, at den er i stand til at dække et behov. Dette vil de fleste kunne skrive under på, selv disse som ikke har danset under junisolen med en blå studenterhat på et tidspunkt i deres liv. Men hvorfor er nogle virksomheder bedre til at dække deres kunders behov? Det kan der være mange grunde til, men én af grundene er, ifølge Metin Baruts udsagn, kendskabet til de 20 % ukendte behov, som findes i mennesket. Der er tale om et begreb kaldet ”Drive Reduction”, som kan ledes tilbage til teoretikeren Clark Hull (1943), der har at gøre med motivation. De primære menneskelige behov kredser om overlevelse såsom mad, sex og søvn. Men de mere sanselige behov er så at sige åbne over for input af mere irrationel/emotionel karakter. Det er derfor, at en Coca Cola angiveligt er 1. prioritet, hvis vi er sukkertørstige, og en Nike-sko er bedst at løbe i, hvis vi kigger på forbrugernes dom ifølge markedets nøgletal. Med en skarprettet markedsføringsmodel, kan man påvirke beslutningsprocessen hos forbrugeren og skabe personlige præferencer, der bygger på ubevidste behov, som den pågældende producent dækker.

Resultater er lig med langsigtede kunderelationer, som bygger på tillid

I november sidste år fik Metin Barut og Nordic Media den fremstormende app To good to go som kunde. Dengang talte app’ens grundlæggere to fremsynede unge mænd, som havde et ønske om at reducere madspild i restaurationsbranchen. I dag, blot et halvt år efter, modtager recycle-platformen 200.000 ordrer dagligt og har 40 medarbejdere spredt ud over Europa. Hvordan? Jo, som Metin Barut belyser; ”… det handler om at lave et værktøj, der udover at give sig godt ud på det visuelle, er simpelt opbygget, brugervenligt og på øjenhøjde med forbrugeren …”

Hos Nordic Media findes talrige eksempler på denne slags succeshistorier. Tag for eksempel bare Greenify, som vandt et sparringslegat hos det succesrige marketingbureau sidste år, og som i dag slet ikke kan forestille sig en fremtid uden dét, som Michaela Kjær-Holm kendetegner som en uundværlig højre hånd:

”Nordic Media har vist en åbenhed når det kommer til sparring inden for nærmest alt. Vi har kunnet komme med ethvert spørgsmål og følt os modtaget med åbne arme – der har ingen barrierer været fra starten, hvilket har betydet, at vi kunne tale lige ud af posen. Hovedet var fyldt med spekulationer, og så har det været guld værd, at møde Nordic Media, der formår at omsætte vores vision til værdi og vækst. Denne tillid er for os det perfekte fundament for at fortsætte som kunde hos Nordic Media.”

 

Workshop case: Alarm

”Hvad gør man, hvis man vil optimere salget indenfor husalarmer? En undersøgelse påviser en skæv balance imellem folk, som ønsker at eje en alarm og folk, som rent faktisk køber en alarm. Så hvordan får vi forbrugeren til at handle? Vi skal have skabt et købsbehov.”
Med disse ord indleder Metin Barut workshoppen og nu, hvor kursisterne er inddelt i små hold bestående af fem i hver, får deltagerne til opgave at komme med forskellige bud på, hvad der kunne optimere alarmsalget i Danmark. Selve motivet utryghed er ikke nok. Man må tænke innovativt, definere eventuelle komplementærydelser, som kan gøre produktet mere attraktivt for dagens forbrugere og måske findes der endda et ubekendt behov; jo mere man bruger et alarmprodukt, desto mere har man behov for tryghed. Vi skal altså ind og se nærmere på selve innovationspotentialet i virksomheden.

Iværksætterrådgiver Jonathan Løw har også en pointe at dele med kursisterne: ”Det vigtigste er at lytte. Alt for ofte sidder man og venter på selv at komme til orde, man søger desperat tidpunktet, hvor den talende må have ilt til hjernen, så man kan afbryde og brillere med sit eget begavede indfald.”

Der genereres mange spændende bud denne sommerdag på Innovationsfabrikken på, hvordan casen kan løses. Thomas Bargum fra Scanliving, som holder til i House of Innovation, fortæller:

”Ved at blive tvunget til at indgå i små teams, får man spejlet sine egne idéer i andre og man kan ikke undgå at blive klogere – hvis ikke på løsningen – så i det mindste på sig selv. Nogle gange er det blot behovet for at få sparret med andre, som kan ’ryste posen’ og give nye vinkler på en tanke, man er kørt fast i. Dét med at tænke ud af boksen fordrer, at man indgår i samarbejde med folk, som er forskellige fra én selv.” Thomas Bargum føler, at han har fået meget ud af dagens event – ikke mindst i forhold til hans egen virksomhed. Han udtrykker, at de daglige rutiner ofte dræber kreativiteten, så man ikke får udviklet sin produktinnovation og tænkt i nye baner:

”Måske kunne man tilføje funktioner til sit produkt og skabe større værdi, hvis man indimellem satte tid af til kreativitet og eftertanke,” konkluderer Thomas Bargum.